W ramach ćwiczeń z przedmiotu „Metodyka edukacji technicznej” studentki kier. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, sem. 7 przygotowały cykl warsztatów „Technika dla smyka” dla 2 grup dzieci (zerówka oraz starszaki) w Przedszkolu Publicznym nr 15 w Radomiu. Zajęcia odbywały się w 3 kolejne wtorki, począwszy od 5, przez 12 i 19 grudnia 2023r., pod kierunkiem dr Katarzyny Ziębakowskiej-Cecot.
Pierwszy zespół rozpoczął od prostego tematu spadochronów. Pogadanka dotycząca powietrza i jego właściwości stanowiła wprowadzenia do krótkiego filmu prezentującego lot spadochronem. Gdy studentki uzgodniły z dziećmi co będzie niezbędne do zbudowania własnego modelu spadochronu rozpoczęła się praca twórcza. Przedszkolaki musiały wykazać się cierpliwością i dobrą motoryką małą by sprawnie przymocować sznurki do czaszy spadochronu (kawałka folii) oraz przywiązać je do kosza z obciążeniem (papierowego kubeczka). Na koniec wszyscy mogli już przetestować swój model na dywanie i obserwować opór powietrza podczas spadania spadochronów.
Studentki z drugiego zespołu w ramach zajęć zatytułowanych „Jak działa poduszkowiec?” rozpoczęły od tańca z balonami. Było to ciekawe zachęcenie do rozmowy czym jest ciśnienie i podciśnienie, któremu towarzyszył eksperyment ze świeczką. Następnie nastąpiła prezentacja na temat poduszkowca – historia, podstawowe informacje, budowa, ciekawostki. Studentki pokazały także prosty model tego pojazdu, do czego wystarczył balon, nakrętka z rychomym otworem oraz plastelina. Przedszkolaki zostały zaproszone do własnoręcznego wykonania podobnych poduszkowców. Była to także świetna okazja do sprawdzenia jak dzieci pracują w parach, czy potrafią nadmuchać balon, cierpliwie wykonują kolejno zlecone działania.
Trzeci zespół szukał z dziećmi odpowiedzi na pytanie tytułowe spotkania „Dlaczego statki nie toną?”. Zajęcia rozpoczęła pogadanka na temat pływania lub tonięcia różnych przedmiotów. Dla weryfikacji własnych przepuszczeń przedszkolaki wybrane przedmioty mogły zanurzać w miskach z wodą. Niektóre przypuszczenia okazały się trafne, inne nie, co również pozwalało na wykazanie się umiejętnością wnioskowania dlaczego tak się stało. Ważna była nie tylko wielkość i kształt rzeczy, ale także materiał z jakiego je wykonano. Szczegółowe wyjaśnienie zagadnienia pływania stalowych statków było przedstawione na filmie edukacyjnym. Mimo kilku minut pełnych nowych zwrotów i naukowych praw dzieciom udało się zapamiętać większość kluczowych właściwości.
W dalszej części przyszedł czas na eksperyment techniczny, gdy tonący wałek plasteliny udało się tak uformować by zaczął on pływać dzięki zwiększonej wyporności. Dzieci mogły również wykonać samodzielnie modele plastelinowych statków i później wodować je w miskach z wodą. Kilka statków nie wytrzymało tej próby, co było okazją do wyciągania wniosków i zachętą do skorygowania kształtu kadłuba.
Mimo że tematy wszystkich zajęć warsztatowych dotyczyły głównie techniki, były także okazją do sprawdzenia wiedzy dzieci na tematy przyrodnicze. Dzięki działaniom praktycznym przedszkolaki mogły też ćwiczyć cierpliwość, odporność na niepowodzenia, motorykę małą, orientację przestrzenną i myślenie przyczynowo-skutkowe. Te umiejętności, mimo że nie ćwiczyliśmy pisania ani czytania, z pewnością pomogą dzieciom w osiąganiu wyższej gotowości szkolnej w przyszłości. Ponadto zajęcia w nurcie STEAM (Science + Technology + Engineering + Arts + Maths) stanowią praktyczne zastosowanie idei konstruktywizmu w edukacji, służą łączeniu teorii z praktyką i zachęcaniu dzieci do poznawania otaczającego świata.