Katedra Pedagogiki

Studentki na wystawie Flyport – podróż w przestworzach

Tegoroczne otwarcie w Radomiu nowej interaktywnej wystawy Flyport poświęconej lotnictwu, astronautyce i astronomii stało się okazją do zorganizowania wycieczek edukacyjnych dla studentek kier. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna sem. 7. Na etapie przygotowawczym studentki najpierw na Uczelni mogły uczestniczyć w kilku doświadczeniach i eksperymentach pomagających zrozumieć uwarunkowania spadku swobodnego pod wpływem siły grawitacji czy prawa aerodynamiki umożliwiające latanie samolotów. Po takim rozbudzeniu poznawczej ciekawości grupa stacjonarna (29 października 2024r.) oraz grupa niestacjonarna (15 grudnia 2024r.) odwiedziły terminal lotniska Warszawa-Radom, gdzie zlokalizowana jest wystawa.
Wystawa składa się z czterech tematycznych części: „Od marzeń do chmur”, „Lotnisko – instrukcja obsługi”, „Ziemia, kosmos i my” oraz „Strefa zabaw”. Można poznać historię polskiego lotnictwa, zasady działania śmigła, wypróbować komunikację radiową, „wystrzelić” rakietę lub wypuścić balon. Wystawa oferuje też symulację pracy pilota oraz kontrolera lotów, a także możliwość wcielenia się w pracownika lotniska, sprawdzając zawartość bagaży. Ciekawym doświadczeniem była „Ścieżka Lotnika” prowadząca na zjeżdżalnię oraz Spider Tower, która umożliwia poczucie swobodnego spadania i siły grawitacji.
W strefie „Ziemia, kosmos i my” studentki mogły zdobyć wiedzę na temat naukowych odkryć oraz wcielić się w operatora łazika księżycowego i pilota rakiety. Dużym zainteresowaniem cieszyły się także atrakcje multimedialne, takie jak wirtualna podróż na Marsa czy fotobudka.
W ramach podsumowania wiadomości prezentowanych na wystawie Flyport studentki przygotowały interaktywny test Kahoot, krzyżówki, konstrukcje samolotów z klocków Modi i Lego oraz studentki gr. niestac. miały możliwość rozmowy zdalnej z kapitanem Mariuszem Molgą, pochodzącym z Radomia pilotem samolotów pasażerskich Airbus A320.
Wizyta oraz pozostałe aktywności były zrealizowane w ramach ćwiczeń „Metodyka edukacji technicznej” pod opieką dr Katarzyny Ziębakowskiej-Cecot, łącząc naukę i rozrywkę, pozwalając na rozwinięcie wiadomości i wyobraźni uczestników w zakresie bloku przedmiotów STEM. Nabyte kompetencje pomogą w przygotowaniu warsztatów technicznych dla uczniów klas młodszych w murach uczelni.