Katedra Pedagogiki

Studenci dzielą się doświadczeniami z programu Erasmus+

W dniu 23 maja w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 2, przy ul. Kujawskiej 19, dzięki gościnności Pani Dyrektor Małgorzaty Gumińskiej odbyło się spotkanie podsumowujące refleksje z Międzynarodowego Tygodnia BIP nt. „Cyberbullying” zorganizowanego w Ghent w Belgii na początku maja. Wśród kilkunastu zaproszonych gości byli pracownicy: Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 14 Integracyjnej im. Jana Pawła II, Przedszkola Publicznego nr 12, Poradni P-P Nr 2, organizacji pozarządowych: KAS oraz Nowe Perspektywy.

Uczestnicy BIP, czyli studenci kierunków: Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, Filologia Angielska, Psychologia oraz dr Katarzyna Ziębakowska-Cecot, opowiedzieli m.in. o doświadczeniach zdobytych podczas przygotowywania warsztatów w międzynarodowych  grupach studentów a także wizyt w belgijskich placówkach edukacyjnych. Wizyty studyjne w szkole podstawowej działającej zgodnie z fińskim program KiVa do przeciwdziałania przemocy, poradni pedagogicznej i organizacji pozarządowej OverKop oferującej adolescentom wsparcie i spędzenie czasu wolnego, przyniosło wiele inspirujących refleksji, które mogą przyczynić się do inicjacji nowych rozwiązań w regionie radomskim.

Razem odnieśliśmy się do programów profilaktycznych tego typu prowadzonych w Polsce (IMPACT, ReSQL, Kampania „Nie hejtuję. Reaguję”) i zagranicą (KiVa w Finlandii, Schools As Learning Societies w Hiszpanii, Klassens tid w Danii). Nauczyciele wskazali, że wiele inicjatyw jest realizowanych w wybranych placówkach (np. program „Spójrz inaczej”) choć często brakuje podejścia systemowego, przejrzystych polityk i procedur.

Spotkanie obok prezentacji doświadczeń studentów WF-P było też miejscem dyskusji jakich działań, inicjatyw brakuje obecnie w Radomiu, szczególnie w zakresie przeciwdziałania zjawisku przemocy wśród dzieci i młodzieży oraz wsparcia rozwoju ich kompetencji społecznych i emocjonalnych. Uczestnicy wskazali na brak „przestrzeni” młodzieży, niewystarczające wsparcie psycho-edukacyjne. Dotychczas podejmowane działania, nawet jeśli nie w pełni zakończone sukcesem, utwierdziły nas w przekonaniu, by podążać w wyznaczonym kierunku. Przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej a także wsparcie w rozwoju społeczno-emocjonalnym powinno być szeroko zakrojonym działaniem, obejmującym nie tylko dzieci, uczniów i nauczycieli, ale szczególnie rodziców i rodziny.