Katedra Pedagogiki

Ogólnopolska Konferencja „Oblicza wolontariatu w XXI wieku”

III Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Oblicza wolontariatu w XXI wieku. Przyszłość pracy w edukacji – innowacja i inkluzja”

W dniach 28-29.05.2024 r. w murach Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie odbyła się III Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Oblicza wolontariatu w XXI wieku. Przyszłość pracy w edukacji – innowacja i inkluzja”, która była organizowana przez Sekcję Praktyk APS w Warszawie, Katedrę Pedagogiki Uniwersytetu Radomskiego im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu, Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz Polskie Towarzystwo Pedagogiczne Oddział Warszawa. W organizację konferencji czynnie włączało się również Biuro Karier oraz Samorząd Studentów APS.

Konferencję otworzyła dr hab. Barbara Pasamonik, prof. ucz. Podkreślała wagę i znaczenie wolontariatu w obecnym czasie, że jest to istoty temat aby się nim zająć i prowadzić dyskusję naukową wokół tej tematyki. Następnie prof. dr hab. Stefan M. Kwiatkowski (Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie) „Kompetencje współczesnych nauczycieli – oczekiwania a realia”. W wygłoszonym wykładzie przywołał jaki powinien być nauczyciel, a jacy uczniowie, których nauczyciel uczy. Omówił dokładnie każdy z obszaru dotyczącego nabywania  wiedzy umiejętności i kompetencji w procesie uczenia się. Wykład wzbudził wielkie zainteresowanie wśród zgromadzonych słuchaczy. Kolejne wystąpienie dr hab. Anny Zamkowskie, prof. ucz. (Uniwersytet Radomski im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu) „Pomaganie męczy a wypalenie zawodowe wolontariuszy”. Dotyczyło kwestii osób, które pracują jako wolontariusze ich poszanowania pracy, ale także możliwości odpoczynku od pracy wolontariackiej. Podczas wystąpienia zostały przywołane różne badania dotyczące wolontariuszy i ich pracy. Konkluzja wystąpienia była następująca, aby szanować wolontariuszy, złe traktowanie przyczynia się do zmniejszenia chętnych do takiej pracy

W drugiej części Konferencji swoimi doświadczeniami związanymi z działalnością wolontariacką podzielili się: magister Marcin Garczyński z WOŚP Pokojowy Patrol Wolontariat, magister Radosław Potrac ze Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 30 im. Powstańców 1863 r., Zofia Kralczyńska, Sara Maj, Michał Szkudlarek z Uniwersytetu Dzieci, Halina Oster z Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA, Uniwersytet MERITO WSB w Opolu oraz Małgorzata Stanowska z Towarzystwa Inicjatyw Twórczych „ę”.

Pierwszy dzień Konferencji zakończył się panelem eksperckim, czyli dyskusją przedstawicieli placówek oświatowo-wychowawczych na temat praktyk, wolontariatu i rekrutowania pracowników. Panel moderowany był przez dr Monikę Koczańską. Dyrektorzy placówek dzielili się własnymi refleksjami dotyczącymi wolontariatu prowadzonego w ich placówkach. Jak również z jakimi trudnościami borykają się przy rekrutowaniu i zatrudnianiu nowych pracowników.

Jednym z wydarzeń towarzyszących Konferencji były „Targi pracy, praktyk i staży”. Wzięło w nich udział 18 instytucji, wśród których znaleźli się przedstawiciele Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Wojskowe Centrum Rekrutacji Warszawa-Ochota, przedstawiciele fundacji i stowarzyszeń działających na rzecz dzieci i młodzieży, przedstawiciele placówek opiekuńczo-wychowawczych i oświatowych, a także ośrodki pomocy społecznej z dzielnic Ochota i Żoliborz. Oprócz Targów odbywała się wystawa dzieł sztuki osób z niepełnosprawnościami z Fundacji Leny Grochowskiej, a w holu budynku D sesja posterowa przygotowana przez doktorantów i studentów.

Drugi dzień Konferencji (29.05.2024) odbył się w formie online na platformie Clickmeetnig. Wykład wprowadzający w tematykę wygłosiła prof. Beata Przyborowska z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu pt. „Innowacje społeczne a wolontariat”, następnie dr Iwona Muszyńska (UMK) przedstawiła wyniki badań dotyczących rozwijania potencjału twórczego wolontariuszek i wolontariuszy w kontekście programów nauczania w szkołach podstawowych. Ostatnim wystąpieniem było przedstawienie działalności Fundacji im. Marii Grzegorzewskiej. W drugiej części Konferencji doktoranci i studenci dzielili się swoimi doświadczeniami wolontariackimi. Panel „Praca – Czy wolontariat staje się preludium do pracy zawodowej w przyszłym miejscu pracy?” był moderowany przez dr Marcin Szostakowskiego. Studenci podczas wystąpień wskazywali jak ważnym elementem w ich pracy zawodowej był wcześniejszy wolontariat, który przyczynił się do tego, że zaczęli pracować zawodowo.

Osobami wchodzącymi w skład komitetu organizacyjnego byli: Martyna Karwińska (studentka APS), Bruno Kieslich (student APS, i pracownik Biura Karier), dr Magdalena Roszak (asystent w Katedrze Pedagogiki Społecznej) APS, dr Agnieszka Żabińska (adiunkt
w Katedrze Pedagogiki) URad., dr Monika Koczańska (URad.), dr Katarzyna Szostakowska (adiunkt w Katedrze Pedagogiki Społecznej) APS,  dr Marcin Szostakowski (adiunkt w Katedrze Pedagogiki) URad., dr Iwona Murawska (adiunkt w Katedrze Pedagogiki Przedszkolnej i wczesnoszkolnej) UMK  oraz przedstawiciele Samorządu Studentów APS – Marcel Szkuciak i Laura Laszuk.