Katedra Pedagogiki

Mikołajki ze studentkami PPIW w Przedszkolu nr 24

4 grudnia 2024 roku w grupie „Słoneczka” z Przedszkola Publicznego z Oddziałami Integracyjnymi nr 24 w Radomiu odbyły się wyjątkowe zajecia mikołajkowe z udziałem studentek Pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej sem. V i dzieci 5-letnich z grupy „Słoneczka”. Na dzieci czekały liczne atrakcje rozwijające ich kreatywność, zdolności ruchowe i społeczne.

Spotkanie rozpoczęło się od integracji i rozmowy z dziećmi na temat tradycji związanych z Mikołajkami. Przedszkolaki z entuzjazmem opowiadały o Świętym Mikołaju, jego reniferach i prezentach, co wprowadziło je w świąteczny nastrój.

Następnie dzieci obejrzały przedstawienie pt. „Zwierzątka w Mikołajkowej Krainie”. W inscenizacji z udziałem zwierząt, takich jak zając, lis, sowa czy wiewiórka, oraz samego Mikołaja, przedszkolaki mogły obserwować przygotowania do świąt i znaczenie współpracy. Kulminacyjnym momentem był wspólny śpiew piosenki „Siedem reniferów” i zabawy ruchowe, która zintegrowały wszystkich uczestników.

Kolejnym punktem programu była aktywność plastyczna. Przedszkolaki wykonywały własne ozdoby świąteczne. Odrysowane wg szablonów choinki, bombki, skarpety, dzwonki zostały ozdobione przez dzieci różnorodnymi materiałami i technikami (np. cekiny, bibuła, brokat, kredki, plastelina). Własnoręcznie stworzone dekoracje Słoneczka zawiesiły na choince w swojej sali.

Nie zabrakło też naukowego akcentu – dzieci mogły przeprowadzić doświadczenie z topnieniem kostek lodu i obserwację zmian skupienia wody.

Spotkanie zakończyło się zabawą „Mikołajowe cukierki” oraz wręczeniem przez Świętego Mikołaja dyplomów za udział i zaangażowanie w zajęcia. Studencki wkład w organizację tego wydarzenia pozwolił nie tylko na wprowadzenie świątecznej atmosfery, lecz także na rozwijanie u dzieci umiejętności społecznych i wyobraźni.

Zajęcia mikołajkowe odbyły się w ramach ćwiczeń z metodyki edukacji przyrodniczej i społecznej z dr Katarzyną Ziębakowską-Cecot. To pełne ciepła i uśmiechu spotkanie pozostanie na długo w pamięci zarówno przedszkolaków, jak i studentek, które miały okazję sprawdzić swoje kompetencje pedagogiczne w praktyce.