Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu w dniach 3-4 czerwca 2024 r. gościł w swych murach uczestników Międzynarodowej Konferencji „CICY 2 –Cyberbullying: Theory, Research, Solutions”. Organizatorem były polskie i francuskie instytucje edukacyjne. Oprócz prezentacji naukowych w sesjach polsko i anglojęzycznych organizatorzy oferowali także możliwość udziału w warsztatach metodologicznych i praktycznych związanych z problemem agresji elektronicznej.
Pierwsza edycja Konferencji CICY (Colloque international sur le cyberharcèlement), poświęconej przede wszystkim szeroko rozumianej cyberprzemocy, odbyła się w Nancy w grudniu 2022 roku. Konferencja zgromadziła liczne międzynarodowe grono naukowców i naukowczyń, reprezentujących różne dziedziny nauki, w tym psychologię, pedagogikę, medioznawstwo, socjologię, komunikację społeczną, antropologię, lingwistykę, a także prawo i kryminologię. Przebieg konferencji potwierdził, że tematyka cyberprzemocy wymaga właśnie spotkań interdyscyplinarnych.
W organizację drugiej edycji konferencji w Poznaniu w 2024 roku, obok polskich i francuskich instytucji akademickich, włączyły się także polskie organizacje pozarządowe, które zajmują się profilaktyką cyberprzemocy w praktyce: Fundacja Orange. Fundacja Szkoła z Klasą oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.
W sesjach referatów i warsztatów wystąpili badacze m.in. z następujących polskich i zagranicznych uczelni i organizacji: UAM w Poznaniu, Fundacja Orange, Cordoba University, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, Uniwersytet Wrocławski, Uniwersytet Szczeciński, Akademia Mazowiecka w Płocku, Uniwersytet Rzeszowski, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Kitami Institute of Technology, Uniwersytet SWPS, Uniwersytet Śląski. University of Lorraine, University of Ottawa, Universite de Tours, Univesitie Galatasaray, Uniwersytet Radomski, Poznańskie Centrum Praw Człowieka Instytutu Nauk Prawnych PAN, Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet im. M. Curie-Skłodowskiej w Lublinie, NASK-PIB, Uniwersytet w Białymstoku.
W sesji anglojęzycznej dr Katarzyna Ziębakowska-Cecot z URad. przedstawiła temat „Online behaviors and indicators of mental health of university students” na przykładzie badań przeprowadzonych wśród niemal 400 studentów europejskich uczelni. Zespół badawczy tworzyli także wykładowcy University of Zagreb (Chorwacja), Hogeschool UCLL z Leuven (Belgia) oraz Odisee Brussels (Belgia).
Szczegóły i więcej zdjęć w relacji prof. Iwony Chmury-Rutkowskiej: